Alles dat u moet weten

Hoe te communiceren met bedrijven bij legale e-mail marketing

Hebt u moeite om de e-mail marketing wet te begrijpen? Raak niet in paniek! Het is makkelijk te ontcijferen. Volg deze gids ... met behulp van deze kleine juridische kit voor risico-vrije communicatie.

Vergeet niet dat bij het uitvoeren van e-mailcampagnes, dat er meerdere wetgevingen in acht moeten worden genomen:

  • de regels met betrekking tot de bescherming van de privacy bij het aanpakken van natuurlijke personen (zie hieronder),

  • de regels voor reclame via e-mail (zie hieronder),

  • de "gebruikelijke" regels betreffende de openbare orde, de goede smaak, etc.

De wetgeving is niet echt ingewikkeld maar men moet vertrouwd zijn met de mechanismen. Men moet voorzichtig zijn, afhankelijk van het betrokken land. De regels kunnen vergelijkbaar zijn, omdat ze zijn gebaseerd op Europese richtlijnen, maar ze zijn niet in alle lidstaten in dezelfde manier in de wet geïmplementeerd.

 

Respect voor privacy

De basisregels zijn van toepassing wanneer u ‘named’ bestanden maakt of huurt (peter @ ..., john @ ...). Het recht op privacy en de bescherming van persoonlijke gegevens worden beschermd in alle landen. Dit geldt voor alle natuurlijke personen, hetzij met de eigen of een professionele context.

Ontdek meer over Frankrijk, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

 

GOEDKEURING VOOR ONTVANGST publiciteit MAIL

U hebt bestanden met e-mailadressen? Dat is geweldig! Maar je moet eerst de goedkeuring van deze personen hebben om ze reclameberichten te sturen per: e- mail, sms of andere elektronische middelen.

Dit wordt geregeld middels een Europese richtlijn. Het is omgezet in verschillende lidstaten soms onder verschillende omstandigheden. Wat moet u hiervan onthouden?

 

Transparante berichtgeving

Het is aan u om uw boodschap te verzinnen en te versturen. U moet alleen niet enkele transparante regels vergeten. Deze regels zijn wettelijk vastgelegd:

  1. Maak uw identiteit duidelijk.

  2. Wees expliciet over het doel van de boodschap (reclame).

  3. Respecteer de bepalingen over spelletjes en wedstrijden.

  4. Geef de mensen de mogelijkheid om zich uit te schrijven (met behulp van een formulier of een e-mailadres aan het einde van het bericht).

  5. Respecteer hun recht om opt-out (van uw databases te worden verwijderd).

 

WAT TE DOEN MET MENSEN DIE ZICH UITSCHRIJVEN?

Als een ontvanger wenst geen e-mails meer te willen ontvangen, moet u binnen een redelijke termijn de juist maatregelen nemen. Ook moet u een bevestiging sturen dat hij of zij is uitgeschreven (via e-mail of op een specifieke webpagina); bovenal, vergeet dan niet om deze persoon uit uw database te halen. (maak een afwijsbestand).

 

Is dit allemaal ingewikkeld?

Zoals u kunt zien, is legaal communiceren is niet moeilijk. Maar let op, er kunnen bepaalde subtiliteiten. Aarzel niet om ons te contacteren of raadpleeg de genoemde teksten als je de minste twijfel.

Wat u moet onthouden met betrekking tot de bepalingen voor de adressen van Sales Data? Ze kunnen worden gebruikt voor commerciële business-to-business doeleinden (contact met ons op als u enige twijfel over de legitimiteit van uw reclame-project). Wij zullen u met specifieke tellingen op basis van uw eisen en wensen.

 

Wat is goede e-mail marketing in de praktijk:

  • Probeer voor zoveel mogelijk opt-in-based marketing te gaan.

  • Zorg voor een duidelijk overzicht m.b.t. het gebruik wanneer u de gegevens gaat verzamelen.

  • Zorg ervoor dat je duidelijk uitlegt werlke informatie van individuen gebruikt zal worden.

  • Zorg voor een eenvoudige en snelle methode voor klanten om kosteloos uit een marketingbericht(opt-out) te stappen.

  • Onmiddellijk voldoen aan de opt-out verzoek van iedereen.

  • Zorg voor een systeem dat weet om te gaan met klachten over ongewenste marketing.

  • Wanneer u een opt-out verzoek ontvangt, haal dan de individuele bedrijfsgegevens uit de lijst zonder ze te verwijderen. (Op deze manier krijgt u een bestand van mensen die niet gecontacteerd willen worden.)

E-mail marketingtermen:

  • Een opt-outregeling houdt in dat betrokkenen niets hoeven te doen om mee te doen met de regeling, maar de mogelijkheid hebben ervan af te zien.

  • Een opt-in is een regeling waar de e-mail ontvanger nadrukkelijk heeft aangegeven een verlangen heeft e-mails waarin bepaalde informatie wordt verstrekt te ontvangen (bijvoorbeeld door een vakje te klikken in een HTML-formulier).

scroll to top